Jämför texten med skrivtipsen till höger. Har eleven skrivit en tillräckligt bra text för att få godkänt?
Lärarens rättning
Lärarens bedömning
Berättande text med syfte att skriva om en dag. Tydlig inledning och avslutning. Styckeindelning finns.
Instruktionerna följs (eleven berättar om aktiviteter, plats och personer som var med). Tillräckligt omfattande (textens längd är en sida).
Säker grammatikanvändning. Ord används korrekt.
Textbindning finns (konjunktioner och sambandsord) och fungerar väl. Varierade fundament (omvänd ordföljd) med både huvudsats och bisats, fungerar väl.
Korrekt interpunktion. Ord är rättstavade.
Narrative text with the purpose of writing about a day. Clear introduction and ending. The instructions are followed (the student writes about activities, place and people who were involved). Sufficiently extensive (the length of the text is one page). Safe grammar usage. Words are used correctly. Text binding is present (conjunctions and connecting words) and works well. Varied foundations (reversed word order) with both main clause and subordinate clause, work well. Correct punctuation. Words are spelled correctly.
Eleven har skrivit en tillräckligt omfattande berättande text utifrån instruktionerna samt visar tillräckliga färdigheter i textens struktur, grammatik, ordval, stavning, textbindning, variation och interpunktion.