Receptionist: Hej och välkommen till vårdcentralen, du pratar med Annika.
Patient: Hej! Jag skulle vilja boka en tid med en läkare. Jag har haft problem med hälsan de senaste dagarna.
Patient: Självklart, jag kan hjälpa dig med det. Kan du beskriva dina symptom lite mer?
Receptionist: Ja, jag har haft hosta, feber och jag känner mig väldigt trött hela tiden. Det har pågått i mer än en vecka nu.
Patient: Okej, jag förstår. Har du några andra symptom, som andningssvårigheter eller bröstsmärtor?
Receptionist: Nej, ingen bröstsmärta, men ibland känns det lite svårt att andas, särskilt på natten.
Patient: Okej. Jag rekommenderar att du träffar en läkare för en undersökning. Det finns en tid imorgon klockan 10:30, fungerar det?
Receptionist: Ja, det skulle passa bra.
Patient: Då bokar jag en läkartid till dig imorgon klockan 10:30. Glöm inte att ta med legitimation.
Receptionist: Tack för hjälpen!
Patient: Välkommen imorgon!
Receptionist: Tack. Hejdå!
Patient: Hejdå!
Lyssna!
Facit
Varför ringer patienten till vårdcentralen?- Svar: För att boka en tid med en läkare
- Svar: Hosta, feber och trötthet
- Svar: Mer än en vecka
- Svar: Klockan 10:30