Hörförståelse (9:3)

Receptionist: Hej och välkommen till vårdcentralen, du pratar med Annika.

Patient: Hej! Jag skulle vilja boka en tid med en läkare. Jag har haft problem med hälsan de senaste dagarna.

Patient: Självklart, jag kan hjälpa dig med det. Kan du beskriva dina symptom lite mer?

Receptionist: Ja, jag har haft hosta, feber och jag känner mig väldigt trött hela tiden. Det har pågått i mer än en vecka nu.

Patient: Okej, jag förstår. Har du några andra symptom, som andningssvårigheter eller bröstsmärtor?

Receptionist: Nej, ingen bröstsmärta, men ibland känns det lite svårt att andas, särskilt på natten.

Patient: Okej. Jag rekommenderar att du träffar en läkare för en undersökning. Det finns en tid imorgon klockan 10:30, fungerar det?

Receptionist: Ja, det skulle passa bra.

Patient: Då bokar jag en läkartid till dig imorgon klockan 10:30. Glöm inte att ta med legitimation.

Receptionist: Tack för hjälpen!

Patient: Välkommen imorgon!

Receptionist: Tack. Hejdå!

Patient: Hejdå!


Lyssna!
Facit
Varför ringer patienten till vårdcentralen?
    Svar: För att boka en tid med en läkare
Vilka symptom har patienten?
    Svar: Hosta, feber och trötthet
Hur länge har patienten känt sig sjuk?
    Svar: Mer än en vecka
Vilken tid får patienten en läkartid?
    Svar: Klockan 10:30