Jämför texten med skrivtipsen till höger. Har eleven skrivit en tillräckligt bra text för att få godkänt?
Lärarens rättning
Lärarens bedömning
Berättande text med syfte att skriva om en dag. Inledning och avslut kan markeras tydligare. Styckeindelning fattas.
Instruktionerna följs (eleven berättar om aktiviteter, plats och personer som var med). Tillräckligt omfattande (textens längd är en sida).
Osäker grammatikanvändning. Ord används inkorrekt på ett par ställen.
Textbindning finns (konjunktioner och sambandsord) men den fungerar inte alltid. Varierade fundament (omvänd ordföljd) men fungerar inte alltid.
Interpunktion brister någon gång. Flera ord är inte korrekt stavade.
Narrative text with the purpose of writing about one’s day. Beginning and ending can be marked more clearly. Paragraph division is missing. The instructions are followed (the student includes the activities, place and people who were involved). Sufficiently extensive (the length of the text is one page). Uncertain use of grammar. The words are used incorrectly in a few places. Text binding is used (conjunctions and linking words), but is not always correct. Varied foundations (reversed word order) but not always correct. Punctuation is sometimes lacking. Some words are not spelled correctly.
Eleven har skrivit en tillräckligt omfattande berättande text utifrån instruktionerna. Eleven visar otillräckliga färdigheter i textens struktur, grammatik, ordval, stavning, textbindning, variation och interpunktion.